Для перевезення та самостійного розвантаження сипких вантажів використовуються автомобілі самоскиди. Випускаються у різних модифікаціях, що дозволяє застосовувати їх у багатьох сферах. Одні вантажівки оснащені кузовом, що нахиляється за допомогою гідравліки, інші – шнековим механізмом або витягом для розвантаження. Це багатоцільова спецтехніка, чия різноманітність обумовлена конструктивними відмінностями.
Якими були перші самоскиди
На початку 20 століття німецькі винахідники брати Мейлери замислилися про спрощення розвантаження важких вантажів. Їх винахід – кузов з механізмом самостійного вивантаження, спочатку керувався вручну, згодом цей механізм модернізували до механічного приводу. Американці пішли далі, і у 1910 році вперше застосували гідравліку.
Перша вантажівка самоскид у нас була випущена у 1935 році з примітивною системою розвантаження: дерев’яний лист на дні кузова, який кран піднімав за петлі, висипаючи вантаж при опущених бортах. За кілька років механізм удосконалили, додавши механічний привід, але до появи гідравліки, як у західних моделей, пройшло чимало часу.
Вантажопідйомність
Не маючи єдиної системи класифікації, сучасні самоскиди, котрі пропонує провідна компанія WinTechSolutions, діляться на категорії по вантажопідйомності:
- Легкі до 2 тон.
- Середні від 2 до 6 тон.
- Посилені від 6 до 15 тон.
- Важковози понад 15 тон.
Окремі спеціалізовані моделі самоскидів мають вантажопідйомність до 450 тон.
Конструктивні особливості
Конструкція кузова самоскида може змінюватись, і представлена у вигляді:
- стандартного або ковзного бункера;
- плоскої чи рухомої платформи.
Вибір конкретного типу кузова суттєво впливає на ціну самоскида, його функціональність та ефективність у певних умовах експлуатації.
Розвантаження матеріалів може здійснюватися різними методами:
- через задню частину;
- бічне;
- двостороннє.
Сучасні самоскиди оснащені різноманітними системами вивантаження, які значно вдосконалилися порівняно з колишніми моделями. Ось основні типи механізмів, які застосовуються сьогодні:
- нахил кузова, що дозволяє вантажу зсипатися вниз після відкриття борту завдяки силі тяжіння;
- нагнітання стисненого повітря в кузов від компресорної установки, що використовується для дрібнодисперсної та пилоподібної сировини;
- використання висувної платформи всередині кузова, що виштовхує вантаж назовні;
- система самостійного перекидання кузова після розфіксації;
- телескопічна розвантажувальна система або рухливі приводні підлоги всередині кузова, що дозволяє спрямовано вивантажувати матеріали.
Незважаючи на наявність сучасних технологій, нахил кузова за допомогою гідравліки залишається найбільш популярним та надійним способом розвантаження самоскида.